- De Amerikaanse budgetmaatschappij JetBlue heeft een klacht ingediend tegen Schiphol.
- De luchtvaartmaatschappij vreest landingsrechten te verliezen, als Schiphol moet inkrimpen.
- Volgens JetBlue druist dit in tegen internationale verdragen.
- Lees ook: Vliegtickets mogelijk duurder: Schiphol wil meer investeren in personeel, onderhoud en vernieuwing luchthaven
Luchtvaartmaatschappij JetBlue heeft bij het Amerikaanse ministerie van Transport een klacht ingediend over de voorgenomen krimp die de Nederlandse regering wil doorvoeren op Schiphol. De Amerikaanse budgetvlieger vreest zijn start- en landingsrechten op de luchthaven kwijt te raken door de vermindering van het aantal vluchten. Het bedrijf spoort het ministerie van Transport daarom aan zo’n verbanning van Schiphol te vergelden door KLM minder ruimte te geven op Amerikaanse luchthavens.
JetBlue vindt dat Nederland met de voorgenomen krimp ingaat tegen internationale verdragen die buitenlandse luchtvaartmaatschappijen onbeperkt toegang moeten bieden, staat in de 61 pagina’s tellende klacht. De VS hebben wetgeving die de regering de mogelijkheid biedt om de vermeend oneerlijke behandeling van Amerikaanse luchtvaartmaatschappijen te vergelden. JetBlue wil dat Washington die middelen nu inzet.
Beperking vluchten op Schiphol tot 460.000 per jaar
De Nederlandse regering wil dat het aantal vluchten van en naar Schiphol vanaf april wordt beperkt tot maximaal 460.000 per jaar, in plaats van de huidige 500.000. JetBlue, dat pas sinds augustus van Schiphol naar de VS vliegt, zegt uit gesprekken met de Nederlandse slotcoördinator op te maken dat zijn gloednieuwe start- en landingsrechten daarbij worden ingetrokken.
Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat schreef JetBlue eerder deze week dat de vermindering van vluchten gelijk wordt verdeeld over luchtvaartmaatschappijen die al langere tijd start- en landingsrechten hebben op Schiphol. In die brief erkent het ministerie ook dat dit niet alle zorgen van de budgetmaatschappij kan wegnemen.
JetBlue vindt het belangrijk om meer concurrentie te hebben op de routes tussen Nederland en de VS, omdat die voor een groot deel bestierd worden door maatschappijen die samenwerken binnen een alliantie waar KLM ook deel van uitmaakt. De Amerikaanse regering moedigde die samenwerking aan door minder streng te letten op het volgen van alle concurrentieregels. JetBlue wil dat het ministerie van Transport dit terugdraait als het benadeeld dreigt te worden door de krimp op Schiphol.
KLM toont zich in een schriftelijke reactie niet verrast. "We hebben de Nederlandse overheid meermaals gewezen op de mogelijke consequenties die een gedwongen krimp met zich mee kan brengen". KLM verzet zich bij de Hoge Raad ook tegen de krimp naar 460.000 vluchten per jaar, die het gerechtshof van Amsterdam eerder goedkeurde.